cityconstanta@gmail.com

May 10, 2016

1938 - prima autostrada din Romania incepea la Constanta

In anii '30 singura legatura intre Dobrogea si Romania era calea ferata. Iar singurul drum pavat pe care puteau circula autobuzele si autoturisme era cel dintre Mamaia si Constanta.

Revista Ford Romania relateaza intr-un din numerele sale din 1938:
"Mamaia este una din statiunile organizate occidental, cu o plaja ultramoderna in ce priveste confortul, cu un mare hotel, cu instalatii sportive, nautice, restaurante etc. De cand s-au construit toate acestea si de cand, mai ales, mijloacele de transport sunt atat de comode, Mamaia detine prioritate fata de celelalte statiuni. [...] Actualmente numai pe distanta Constanta - Mamaia exista un drum pietruit pentru automobile care s-a dovedit atat de confortabil si de rapid, incat linia ferata pe aceeasi distanta a fost desfiintata (este vorba de calea ferata ce urma traseul actualului bulevard Mamaia - n.n.). In timpul sezonului la fiecare 5 minute, cate un autobuz leaga capitala Dobrogei de splendida statiune maritima."
Odata cu dezvoltarea statiunilor litorale Agigea, Techirghiol, Eforie, Tuzla, Managalia, Balcic, Cavarna si Ecrene se punea problema accesului turistilor cu automobilele catre aceste resorturi. Lipsa unei magistrale rutiere fiind o problema reala. Iata ce spune aceeasi revista:

"Pana acum cativa ani numai Eforie era statiunea "en vogue". Astazi ea este frecventata aproape exclusiv de aceia care au vile pe acolo."

Pentru a rezolva aceasta situatie guvernul ia decizia de a realiza prima autostrada de pe teritoriul Romaniei. Aceasta in lungime de aproximativ 140 km urma sa lege Constanta de Ecrene (Kranevo de astazi) urmand coasta Marii Negre.

Pana la finele anului 1938 se finaliza masterplanul pentru o retea de autostrazi ce strabatea intreaga tara.

Ca sa ne dam seama cat de dezvoltata si conectata la valorile occidentale era Romania acelor vremuri va spunem ca in aceeasi perioada in sudul Statelor Unite se construia prima autostrada catre Los Angeles - Pasadena Freeway.

Revenind la Romania, din pacate razboiul amana punerea in practica a acestui masterplan, iar instaurarea regimului comunist aduce cu sine anularea tuturor proiectelor privind realizarera unor autostrazi in Romania.

foto: Revista Ford 1938

0 comments:

Post a Comment

Cele mai citite articole

Recomandam

Arhiva