cityconstanta@gmail.com

April 8, 2016

In interiorul bateriei Elisabeta partea 1

In timpul celui de al doilea razboi mondial la Agigea este construita bateria Elisabeta. Aceasta era legata de bateria Tirpitz printr-un tunel lung de cativa kilometri. O mare parte a tunelului a fost distrusa prin construirea canalului si amenajarile portuare din comunism.

Revenind la bateria de coasta, buncarul central are o lungime de peste 400 m.

Desi foarte multe documente vorbesc despre trei tunuri, in realitate puterea de foc a bateriei era mult mult mai mare. Discutam de 4 tunuri, o turela de panzer si flaktower-ul pe care l-am prezentat intr-un articol anterior. Reamintim ca unitatea militara a fost activa pana in 1999.

Accesul se face prin mai multe amplasamente situate intre tunuri.







Pentru a intelege ce vom prezenta mai jos va atasam un plan al zonei.



Odata ajuns in interior ne aflam in fata unui culoar lung. Din loc in loc sunt accesele catre  nivelul 2, tunuri, panzer, diverse camere si evident accesul catre flaktower. Datorita lungimii exista posibilitatea ca in acest tunel sa fi existat o minilie ferata care sa transporte munitia, echipamente si chiar soldati.





Langa scarile de acces in nivelul 2 se afla spatii pentru transformatoare.





In continuare vom ramane la nivelul 1 si va vom prezenta amplasamentele celor 4 tunuri. Tunurile erau amplasate in spatiie xterioare inconjurate de un tunel ce dadea direct in buncar. Langa fiecare tun se afla o camera de mari dimensiuni pentru munitie. Aceasta comunica vertical printr-un lift cu depozitul de munitie de la nivelul 2. Vechile inscrisuri din WW2 au fost acoperite cu vopsea si cu mesaje de propaganda sovietica in anii '50.


























Cum spuneam la inceput tunelul de legatura cu bateria Tirpitz a fost demolat pe diverse portiuni, accesul catre ele a fost sigilat cu caramizi si pamant.



Cum accesul pe directia Agigea este blocat, urmarim culoarul pe directia Eforie.
Trecem de un alt perete de caramizi.

Urmeaza o portiune aproape plina cu nisip dar reusim sa ne taram pe burta si sa continuam drumul. Pe stanga este o intrare catre un culoar ce duce catre camera unde stateau militarii ce manevrau turela de panzer si cateva camere. Din pacate acestea sunt complet inundate asa ca singurele poze pe care le putem face sunt din exterior.









Ne intoarcem in buncar si continuam pe directia spre Eforie. Pe stanga avem o alta usa ce duce intr-un hol ce leaga mai multe camere. Una dintre ele pare sa fi fost pentru generatoare. E greu de spus foarte multe despre aceste camere din doua motive. In interiorul acestei aripi a buncarului a avut loc o explozie urmata de un incendiu violent, iar in al doilea rand din pacate am ramas fara baterii la camerele foto.








 









Inapoi pe culoar in dreapta avem accesul catre flaktower-ul prezentat in articolul anterior.


In stanga avem accesul in bucatarie. Nu putem intra inauntru pentru ca si aceasta este inundata.



Drumul nostru prin culoarul central este blocat de pamant. Doar putem specula ca tunelul duce in subsolul centrului de comanda.


In partea a doua vom prezenta nivelul 2.

0 comments:

Post a Comment

Cele mai citite articole

Recomandam

Arhiva