cityconstanta@gmail.com

April 13, 2015

Tunelul "Palas" - Anghel Saligny

Tunelul "Palas", cunoscut de localnici ca Tunelul Saligny sau Tunelul CFR este o alta lucrare inginereasca de exceptie care poarta semnatura marelui inginer Anghel Saligny. Acesta dand dovada de o viziune exceptionala privind dezvoltarea ulterioara a orasului Constanta decide sa scoata trenurile de marfa din oras. Astfel gandeste un proiect extrem de ambitios pentru vremea respectiva. Sapa o vale lunga de cativa kilometri, astfel trenurile spre port treceau prin aceasta vale si apoi traversau orasul printr-un superb tunel in stil victorian si astfel ieseau direct in port fara sa deranjeze viata orasului.
Tunelul, dat in folosinta in 1896 are o lungime de peste 500 de metri, o inaltime de 6.15 metri si o latime de 8.36 metri.
In prezent dezafectat el a fost consolidat si drenat in urma cu cativa ani dar din pacate elementele decorative nu au fost refacute, ele se afla intr-un stadiu destul de avansat de degradare.
Tunelul merita reabilitat, restaurat si prin vale se poate face o sosea rapida cu doua benzi care sa lege A4/zona industriala de portul Constanta.

-------
Update 13.aprilie.2015
Profitand de vremea frumoasa am mers si la capatul celalalt al tunelului. Aici valea Saligny este napadita de buruieni, apa de la tevile sparte din zona si multe gunoaie. Peretii din beton proiectati de Anghel Saligny pentru a sustine malul isi fac si acum treaba dupa mai bine de 100 de ani. Din pacate insa intrarea in tunel nu se mai distinge mai deloc, peretii vaii fiind plini de buruieni si munti de gunoaie.

foto: Ovidiu Oprea







Si din capatul dinspre oras








Si o fotografie de epoca din colectia Arhitect Radu Cornescu.


0 comments:

Post a Comment

Cele mai citite articole

Recomandam

Arhiva