cityconstanta@gmail.com

August 4, 2014

Gara Maritima veche

În anii 30 se ia decizia ca vechea gară din lemn de la intrarea în port să fie demolată. În locul ei avea să fie construită cea mai impunătoare clădire art deco de servitute publică din oraş.
Deşi în acele vremuri gara era punctul central al oraşului, nodul de comunicaţii şi poarta de intrare şi ieşire din oraş. iar în mai toate oraşele aceasta era cât mai monumentală, gările Constanţei, exceptând pe cea veche de la Mamaia care în anii 30 era deja istorie, erau clădiri simple fără o arhitectură deosebită. Prin decizia construirii unei gări noi, Constanţa avea să se îmbogăţească cu unul din cele mai frumoase imobile de acest tip din ţară.
De proiect aveau sa se ocupe arhitectii Gheorghe Bratescu si Crizantema Stamatescu.
La fel ca şi imobilul precedent - cel construit din lemn, şi noua gară avea dublu rol. Era atât gară maritimă cât şi gară feroviară, fiind terminusul european pentru celebrul Orient Express.
Gara prezintă o simetrie longitudinală şi evident motivul ales este cel al pachebotului. Acest motiv este reprezentat prin feroneria geamurilor - balustrade de pachebot şi colaci de salvare- , feroneria de tip hublou, lanţurile de ancoră ce susţin pergola din beton. Ca orice gară şi a noastră are două ceasuri mari pe faţadele principale. Ce le deosebeşte de alte ceasuri sunt perechea de delfini stilizaţi care flanchează cadranul.
Din fericire restaurată impecabil, acumg ara găzduieşte spaţii de birouri şi ocazional pasagere fluviale cand noul terminal de pasageri este prea aglomerat. Cu speranţa ca gara să îţi recapete cândva dubla sa destinaţie iniţială vă lăsăm în compania fotografiilor.
























0 comments:

Post a Comment

Cele mai citite articole

Recomandam

Arhiva